Jaký webhosting vybrat? Vyberte si ten nejlepší hosting! |
10 tipů, jak vybrat ten správný webhosting |
Jaký webhosting vybrat? Vyberte si ten nejlepší hosting! |
10 tipů, jak vybrat ten správný webhosting |
Jaký webhosting pro váš web vybrat? Může se to zdát jednoduché - podíváte se na ``neomezenou`` kapacitu diskového prostoru a cenu. Vždyť stojí jen pár korun, super... Ale pak řešíte často nefunkční nebo pomalé stránky, výpadky, hackerské útoky atp. Pokud nějaký problém nastane a vy se ani nedovoláte pomoci technické podpory, tak si možná uvědomíte, že to zase tak jednoduchý úkol není a měli jste věnovat pozornost tomu, jaký webhosting vybíráte. Vlastnosti jako spolehlivost a rychlost webu se promítnou do celkového uživatelské dojmu. Svůj důležitý projekt můžete špatným výběrem webhostingu úplně pohřbít. Jaký webhosting tedy vybrat? Projděte si 10 rad, díky kterým riziko špatné volby můžete výrazně snížit.
Hosting zdarma je skutečně za 0 Kč?
Myslíte to se svým webem vážně? Jestli ano, tak hosting „zdarma“ pro vás asi nebude tou ideální volbou. Na něčem webhoster zkrátka vydělat musí. Jestliže to není na základní ceně služby, tak jsou to různé příplatky za dodatečné funkcionality. Ty jsou třeba jinde součástí běžně nabízených služeb – např. více než 1 databáze, pokročilejší e-mailové služby, navýšení nedostatečné kapacity, pravidelné zálohování a v neposlední řadě i technická podpora. V konečném součtu se tak můžete vyšplhat na mnohem vyšší cenu.
„Neomezený“ neznamená nejlepší
Když jste vybírali, jaký webhosting si vybrat, slyšeli jste již určitě o tzv. neomezeném prostoru. Na první pohled zajímavá nabídka se však může jednoduše změnit ve zdroj velkých problémů. Neomezený hosting zde sice není „teoreticky“ omezen objemem dat, který na něj lze nahrát, ale existují jiná, často záludnější omezení. Ty mají za úkol zabránit tomu, abyste toho nenahráli na harddisk „zas až tak moc“. Běžnou praxí jsou přísná pravidla, co na serveru FTP můžete uchovat, a co už ne. Zde ovšem není ten největší problém. Zásadní problém „neomezených“ hostingů je absence adekvátní zálohy!
Běžné stránky, blog nebo menší katalog nepotřebují víc než pár stovek MB prostoru pro svůj bezproblémový chod. Na to často stačí i základní tarify. Větší projekt stejně nebudete chtít provozovat na nejlevnějším tarifu hostingu a budete investovat do výkonného řešení.
Je podezřele levný webhosting dobrá volba?
V případně, že i přes nízkou cenovku (nebo webhosting zdarma) není cena navýšena dodatečnými příplatky, je důležité zhodnotit, jak kvalitní služby webhoster nabízí. Doba načítání webu, časté výpadky, špatná (nebo žádná) technická podpora – z diskuzí na internetu můžeme vyčíst, že se s tímto uživatelé levných webhostingů potýkají velmi často. Hardware webhostingu musí být adekvátně dimenzovaný a měl by zvládat i dočasně zvýšenou zátěž ve špičkách. Navíc by mělo docházet k jeho pravidelné obměně a ke zvyšování výkonu tak, aby zvládl zvyšující se nároky webových aplikací. Také je důležité myslet na zajištění dostatečné internetové konektivity, která bude respektovat narůstající webový provoz. Webhoster s těmito faktory musí počítat, jinak se z webů jedoucích na jeho serverech stanou kostlivci, které budou zákazníci upřímně nenávidět!
``Proklepněte si`` podporu ještě před nákupem
Nikdo není expert na vše. Právě proto si místo provozu vlastního serveru pronajímáte služby někoho jiného, kdo to dělá lépe a levněji než vy sami. Co když ale máte problém, který potřebujete řešit, a není nikdo, kdo by vám s tím pomohl? Nebo mu to trvá „věčnost“? Nezbývá vám nic jiného než se modlit, že to dobře dopadne.
Kvalitní technická podpora je vizitkou a naprostou nezbytností poskytovatele webhostingu. Naštěstí je možné si ji částečně vyzkoušet dříve, než někomu dáte své peníze. Vyhledejte si na webových stránkách poskytovatele kontakt, ideálně na technickou podporu a napište jim rovnou nějaký, klidně i složitější dotaz. Pak si ověřte, jak rychle a hlavně fundovaně vám odpoví. Čekáte na odpověď už celý den a dojde vám zmatená odpověď plná chyb? Pak byste se měli poohlédnout jinde a znovu se zamyslet, jaký webhosting si zvolíte.
Jak je to s dostupností služeb?
Webhosteři garantující 100 % dostupnost svých služeb jsou mírně řečeno odvážní. Jsou události, kterým zkrátka předejít nejde, i když poskytovatel hostingu udržuje hardware i konektivitu dimenzovanou a zálohovanou pro případ problému. I taková firma jako Google nedokázala v roce 2016 zabránit rozsáhlému „výpadku“. Jde o parametr, který není dobré podceňovat. Přivést návštěvníka na váš web není v dnešní době nic lehkého a levného. I krátký výpadek tak může způsobit, že ho ztratíte. Navíc pokud k výpadku dojde v momentě, kdy nakupuje nebo provádí jinou konverzi.
Často webhosteři prostě mystifikují a spoléhají na to, že si toho zákazníci nevšimnou. Jak si tedy skutečnou dostupnost ověřit před nákupem hostingu? Určitou představu vám poskytnou vyhledávače – vyhledejte si název poskytovatele ve spojení s výrazem „výpadek“. Vyzkoušejte to, možná budete překvapeni. Zeptejte se případně na zkušenosti svých známých nebo alespoň projděte internetové fóra , kde se problematika hostingů řeší. Nejlepší je ale vlastní zkušenost – pokud webhosting nabízí zkušební období zdarma, měli byste toho využít.
Optimální zálohování webhostingu
Nejdůležitější zákon IT prostředí je a vždycky byl jednoduchý: „zálohuj, zálohuj, zálohuj“. Unikátní data vašeho projektu zkrátka nechcete za žádnou cenu ztratit. Při výběru webhostera si nejprve ověřete, jak často, po jakou dobu zpětně a na kolika místech budou vaše data zálohována. Obyčejné zrcadlení v RAID nemusí stačit. Když totiž dojde k fyzickému poškození serveru mohou být poškozeny oba disky zároveň. Klíčem k úspěšné záloze je její uložení na jiném zařízení. Součástí záloh by také kromě samotného webu měly být i databáze a e-mailové schránky.
Jsou domény chráněny systémem DNSSEC?
Co je to DNSSEC? Je to prvek zabezpečení registrátora domény a jedná se technologii, která brání manipulaci s doménovým záznamem. Uvedu příklad: Při dotazu na zobrazení stránky na konkrétní doméně byla komunikace útočníkem přesměrována na zcela jiný server a uživatel si nemohl ničeho ani všimnout. Osobní a přihlašovací údaje a další informace o platebních kartách se díky tomu mohly dostat do cizích rukou. DNSSEC tomuto nekalému chování efektivně zabraňuje. Když tedy budete u poskytovatele webhostingu registrovat novou .CZ doménu, ověřte si nejdříve, že DNSSEC podporuje.
Je hosting bezpečný?
Co si budeme povídat, na Internetu číhá spousta nástrah a hrozeb. Bez nástrojů k ochraně by nešlo hosting vůbec provozovat. Co vše je důležité si chránit?
Poskytovatel webhostingu by měl zajistit, aby se nikdo neoprávněný nedostal k databázi a FTP serveru. Například zamykáním vašeho účtů jen pro vybrané IP adresy. Kdyby někdo získal vaše přihlašovací údaje, na server se ani tak nepřihlásí. Někteří webhostěři omezují přístup geograficky, (pro USA, Evropu atp.) to ale není úplně optimální řešení. Webhoster by měl také poskytnout maximální možnou ochranu proti DDoS útokům, podrobně monitorovat provoz a umět adekvátně reagovat na probíhající útoky. Dodatečnou ochranou pak bývá i kontrola, jestli vaše stránky neobsahují „škodlivý“ kód.
Pro zabezpečování stránek používá také SSL certifikát, který zajistí, že jsou data mezi uživatelem a webovou aplikací přenášeny šifrovaně. Důležité je to obzvláště v případě, kdy potřebujete přenést citlivé údaje – osobní údaje, přihlašovací jméno, heslo atd. Dříve tuto ochranu měli pouze větší projekty, dnes už ale SSL bývá standardem (často i zdarma a je tak dostupný pro kohokoliv).
V případně, že jsou součástí webhostingu i e-mailové služby, i ty musí být zabezpečeny proti rizikům (neoprávněný přístup, ochrana pomocí SPAM filtru apod.). Na zabezpečení e-mailů často webhosteři zapomínají.
Funkční a uživatelsky přívětivá správa služeb
Webová administrace hostingových služeb by měla jednoduše umožnit základní i pokročilou správu účtů. Pro pokročilého uživatele není nic příjemného, pokud musí při každé drobnosti kontaktovat podporu hostingu. V administraci by mělo být samozřejmostí mít možnost měnit služby i tarify a nastavovat jejich parametry. Dále potom třeba přidávat subdomény, upravovat DNS záznamy, spravovat e-mailové, FTP a databázové účty, monitorovat kapacity hostingu a upravovat různá další nastavení. Důležité také je, abyste se podívali, jakého webového klienta pro přístup k e-mailům webhoster nabízí. Ne každý totiž chce používat speciální e-mailovou aplikaci.
Projděte si také nápovědu webhostera a podívejte se, jakou administraci nabízí. Když to webhoster umožňuje, tak je dobré si nezávazně vyzkoušet služby na určitou dobu a zdarma. To vám pomůže při tom, rozhodnout se jaký webhosting si vybrat.
Snadný a rychlý upgrade služeb
Nejdříve si promyslete, jaký webhosting vlastně potřebujete. Zda-li hledáte webhosting pouze pro jeden nebo i více webových projektů a jestli bude projekt v budoucnu růst. Někdy totiž webhosteři mají lákavé základní tarify, ale při navýšení se potom můžete divit. A nebo budete mít pro každou doménu samostatný webhosting, což bude asi nákladnější.
Ideální poskytovatel umožňuje portfólio svých služeb rozlišit, abyste si mohli mezi tarify jednoduše přecházet. Potažmo aby se i snižovala jednotková cena, když objem objednaných služeb roste. Pomocí tzv. multihostingu můžete snižovat náklady při provozu více projektů. Jestliže máte větší množství jednoduchých webů a máte zájem je mít na samostatných doménách, je často výhodnější je mít všechny pod jedním hostingem a sdílet jim tak jeho kapacitu. Ušetříte tak náklady a zjednoduší se také jejich správa, protože data budete mít pod jedním FTP účtem. Je však dobré také ověřit, kolik domén můžete takto provozovat a kolik databází budete moci využívat. Dále také, jestli je možné mít e-mailové služby samostatně s oddělenou administrací pro každou doménu. To bohužel spousta webhosterů ani dnes ještě zdaleka nenabízí.